Sú to príjemné chvíle, pri ktorých sa vám podarí uniknúť pred neutíchajúcou, letnou horúčavou. Pobalíte svoju kempingovú výbavu, prihodíte k nej kapsu s člnom a vo chvíli, keď sa ocitnete na brehu podhorskej rieky, viete že dlhotrvajúce osvieženie je na dosah ruky.

Aké to je, ak si na vode užívate štedrú priestrannosť člnu a príjemné pohodlie kedykoľvek sa vám len zachce? Zoznamujeme sa na potulkách krajom s nafukovacím člnom Gumotex Ontario 450 S, ktorý dopravíte na miesto štartu pešo, vlakom alebo autobusom.

Kapsa do dvoch mocných rúk

Priestranná kapsa zo záťažového materiálu, starostlivo zbalený čln, škatuľka s lepiacou súpravou pre drobné opravy, bajonetová redukcia pre hustenie a sieťované vrecúško s hubkou – to je zostava, ktorú dostanete priamo od výrobcu. Ak si k nej dokúpite pumpu a trojdielne kanoistické pádla, máte ucelený balík v ktorom je všetko čo potrebujete.

Plne naložená kapsa váži približne 35 kilogramov, takže ak ju vo dvojici vezmete za uši, hravo ju dokážete preniesť z miesta na miesto, bez toho aby vás prepadol pocit zúfalstva a nemohúcnosti.

Páčilo by sa nám však, ak by si dal výrobca troška záležať na ušiach pre jej nosenie. Sú síce trvácne a pevné, avšak nie pohodlné. Gumový návlek alebo ergonomicky tvarované rukoväte na mocných, bočných popruhoch by určite oddialili únavu.

Kapsa má veľký vkladací otvor, dve krycie chlopne, trojicu uzatváracích popruhov a dostatočnú objemovú rezervu na to, aby ste dnu vždy dostali čln so všetkým, čo k nemu potrebujete. Nečaká vás boj o centimetre, nezvalí sa svet, ak v daždi zložíte čln trochu inak ako v peknom počasí. Vždy dostanete všetko dnu, v úhľadnom formáte pre prenášanie.

Na vode do tridsiatich minút

Koľko času potrebujete na to, aby ste čln pripravili na plavbu? Všetko záleží na tom, ako rýchlo ho dokážete naplniť vzduchom. Očakáva sa, že silou svojich svalov dáte do pohybu 1900 litrov vzduchu, vďaka ktorým sa štvordielna, plochá stavebnica z gumotextilu zmení na naozajstný čln.

Zabudnite na malé nožné pumpy a kúpte si radšej dvojčinnú, dvojlitrovú piestovku, pre ktorú je v prepravnej kapse dostatok miesta. I keď by ju v dobrej nálade obsluhoval jediný člen posádky, nafúknutie člnu by mu nezabralo viac ako dvadsať minút.

Najprv prídu pomocou šnúr do úchytov sedadlá, ktoré je dobré hneď na úvod trochu prifúknuť. Potom treba vzduchom naplniť oba bočné valce a nakoniec podlahu. Ak vo finále dofúknete všetko na pracovný tlak, môže sa baliť a vyrážať na hladinu.

Šikovné push-push ventily

Veľmi rýchlo sme prišli na chuť ventilom, ktoré slúžia pre hustenie a vypúšťanie vzduchových komôr. Pootočíte bajonetovú krytku, vytiahnete ju a razom vidíte kontrastné, červené tlačidlo ventilu. Ak je zatlačené, membrána je otvorená. Znamená to, že vzduch môže z komory von, pretože mu nič nestojí v ceste.

Kliknete, tlačidlo sa vysunie a membrána zapadne do svojej pracovnej polohy. Doposiaľ otvorený prieduch sa zmení na jednocestný ventil, ktorý prepúšťa vzduch iba jedným smerom – dnu. Znamená to, že ak by vám v nešikovnosti pri plnení vykĺzla hadička z pumpy, nič sa nedeje – vzduch zostáva v člne.

Ventil kladie pri hustení nezanedbateľný odpor a pri tlaku na piest pumpy rýchlo pocítite, či je otvorený alebo nie. Nám sa osvedčilo urýchliť si plnenie podlahy člnu tak, že prvú polovicu objemu vzduchu tlačíme cez ventil v otvorenej polohe.

Tlačidlá ventilov fungujú podobne ako spúšť na fotoaparáte. Ak ich iba namačknete, neprepnú sa do otvorenej polohy. Budú vypúšťať vzduch po dobu, kým máte prst na gombičke. To je šikovné ak sa po chladnom ráne oteplí a tlak v komorách člnu stúpne – poľahky odpustíte prebytok bez zatavenia, počas plavby a budete to robiť aj pri každom prirazení k brehu. Ventily vzduchových komôr člnu sú dostupné z predného sedadla, pre úpravu tlaku v sedákoch stačí siahnuť rukou za seba.

Veľmi cennou výbavou je pretlakový ventil, ktorý stráži komplikovanú konštrukčnú časť člnu – jeho dno. Aby priveľký tlak nemohol odlepiť vnútorné prepážky a narušiť geometriu podlahy, prebytočný vzduch vypustí v kritickej situácii von. Vďaka tomu predíde náročnej oprave, akú v domácich podmienkach nemáte šancu uskutočniť.

Priestranný a pohodlný

Gumotex Ontario 450 S nie je žiadny malý drobček. Na šírku mu zmeriate takmer 160 centimetrov, dlhý je štyri a pol metra a sedačky má pripravené pre 6 ľudí, ktorí majú chuť zažiť zaujímavý deň pri splave na pokojnej i búrlivej podhorskej vode. Ak príde na športové vyžitie, dostanete do neho celú partu aj s piknikovou výbavou na celý deň. Nech robíte čo robíte, ťažko sa priblížite k jeho 630-kilogramovej nosnosti.

Ak však príde na pôžitkárske pohodlie rodinného splavovania, v komornej atmosfére si užijete kráľovský komfort s veľkým priestorom na nohy, zmenu polohy i batožinu.

Traja dospelí ľudia si v člne posedia na vlastných sedákoch ako na pohovke a iné to nie je ani vtedy, ak na stredné sedadlo usadíte dve deti. Ani po týždni splavovania nemáte pocit, že potrebujete zmenu.

Objemná batožina príde pod prednú a zadnú palubu, ďalší náklad naložíte pod pružný výplet na palubách, dostatok priestoru je vždy i pri nohách. Páči sa nám, že každé sedadlo je možné posúvať vpred a vzad v celkovom rozsahu 20 centimetrov, vďaka čomu je možné čln šikovne vyladiť pre veľkosti postáv, ale aj vyvážiť ho tak, aby kĺzal po hladine s čo najmenším odporom.

Nenechajte sa pri výbere zaskočiť tým, že ho výrobca značí ako šesťmiestny. Je to jeho športová propozícia, nie normovaná posádka.

Mimoriadne bezpečný a stabilný

Podhorské rieky sú bláznivé a každý ich úsek má úplne odlišnú tvár. Chvíľu sa kĺžete po oleji hlbočín, inokedy deriete kamenisté dno plytčín a medzi tým prechádzate búrlivými perejami na skalnatých zlomoch koryta a čelíte rozblázneným vlnám, ktoré nabrali na sile po daždi alebo prívalovej vlne priehrady, ktorá pootvorila svoje stavidlá.

Tento čln so svojou šírkou, stabilitou a veľkými bočnými valcami nedá pocítiť strach ani neskúseným nováčikom. Nezvládnutý manéver sa netrestá prevrhnutím. Práve naopak – čln udrží svoju pozíciu i pri kolíziách a chybách. Nie je ako svižný, turistický kajak, ale ako komfortný čln.

Rýchlo si privyknete na nízko položené sedačky, vďaka ktorým je ťažisko člnu skutočne až pri jeho podlahe. S pocitom, že sedíte na rafte ktorý je pripravený ku všetkému, netŕpnete strachom ani vtedy, ak voda náhle zmení svoju tvár. Testovaný je v podmienkach obtiažnosti WW3, ku ktorým sa na našich domácich vodách iba zriedkakedy priblížite.

Starosti vám nenarobí ani voda, ktorá sa veľkými vlnami či dažďom dostane dnu. Cez výtokové otvory v zadnej časti člnu odteká von, aby si podlaha udržala relatívne suchý stav. Nejaká zvyšková voda vždy zostáva v žliabkoch medzi valcami, postrehnete ju však iba v zadnej časti člnu.

Výtokové otvory sú osadené pomerne vysoko, takže voda do člnu nevniká ani vtedy, ak uviazne na plytčine a vzdoruje prúdu, ktorý sa do neho opiera zo zadnej strany. Klapky, ktoré pred otvory osadil výrobca sa zriedkakedy dostanú do kontaktu s vodnou hladinou. Budú sa vám však páčiť, ak z nejakých dôvodov predsa len chcete suchý, uzavretý čln za každú cenu. Ak klapky prilepíte, prekryjú otvory bez akýchkoľvek improvizácií.

Robustný v každom detaile

Tento čln nie je kratochvíľou na jedno leto, ale investíciou na desiatky sezón. Spoznáte to nielen na jeho cene a hmotnosti, ale aj na materiáloch a vyhotovení. Nitrilonová gumotextília je pevná a húževnatá, telo člnu tvorí v troch rôznych hrúbkach.

Najtenší je interiér člnu, dvojitú hrúbku má jeho vonkajší plášť, z hrubej, vrstvenej gumotextílie sú vyrobené paluby. Všetko tak, aby čln nebol ťažší ako je nutné, avšak súčasne ponúkol čo najlepšiu trvácnosť a odolnosť.

Keď vezmete na vedomie jeho široké a mocné lepené spoje, postupne začnete odhaľovať ďalšie detaily. Všetky otváravé spoje sú podlepené mostíkmi, naproti ventilom je vo vnútri člnu nalepená vrstva naviac proti predratiu, bočné šnúry sú na člne osadené v takej výške, aby ste po nich viedli pádlo a neodierali gumový povrch.

Veľké a mocné sú všetky úchyty – na podlahe pre zakliesnenie nôh, ale aj pre prievlaky všetkých lán a šnúr. Mimoriadna pevnosť sa dostala aj kotveniu sedadiel, ktoré sú po celú dobu pevne zakliesnené medzi bočnými valcami a podlahou.

Postupne objavujete nové a nové detaily, ktoré vychádzajú z dlhoročných skúseností výrobcu. Nie je nezvyčajné stretnúť na vode člny od Gumotexu, ktoré majú za sebou niekoľko desaťročí používania a pri tomto člne cítiť, že má v mnohých detailoch naviac.

Rýchlejší ako by ste čakali

Pri prvom kontakte môžete mať pocit, že ide o kolos, ktorý v prúde rieky nedostanete bez veľkého nasadenia do svižnejšieho pohybu. Veľmi príjemne nás prekvapilo, že všetko je úplne inak. Čln stojí na vode iba svojou podlahou, bočné valce sú úplne mimo kontaktu.

Stačí zopár ťahov pádlom a ihneď je jasné, že dizajnéri sa zamerali na to, aby bol čln živý a svižný. Na hladine sedí štvoricou pozdĺžnych valcov, ktoré sa v prednej a zadnej časti člnu dvíhajú nahor. Kontakt s vodou je o meter kratší ako celková dĺžka člnu a nie sú tu žiadne priečne vlnolamy, ktoré by spomaľovali jeho chod.

Aj vďaka tomu pri rekreačnom splave postačia na palube dve kanoistické pádla v zacvičených rukách, aby bol čln pod dokonalou kontrolou. Žiada sa plná, 170-centimetrová dĺžka, pretože bočné valce sú široké a pádlo potrebuje dĺžku, aby sa dostalo do vody pre plný záber a manéver.

Ontario 450 S nie je svižné kanoe, ktoré by ste si so sebou vzali aj na lenivú vodu. Nie je to však ani nemotorný raft, v ktorom potrebujete cítiť silu mocného prúdu. Je to šikovný, rodinný čln, ktorý dokážete výborne manévrovať, ale aj rozdúchať k rýchlosti, ak má vaša posádka chuť oprieť sa do pádiel rytmickým ťahom.

Tento čln v sebe ukrýva viac, ako je ochotný na svojom vzhľade prezradiť. A práve to sa nám páči. Ak ho troška podhustíte, upokojí sa a spomalí.

Ak ho nahustíte naplno, akoby spevnel a nabral na rýchlosti a dynamike. Dôležité je iba to, aby ste posádku rozmiestnili symetricky, aby si čln zachoval svoju výbornú geometriu.

Vyfukovanie by mohlo byť rýchlejšie

Každý splav sa raz končí, hoci chuti a dobrej nálady je stále nadostač. Čln treba vypustiť, povytierať, vysušiť a pobaliť späť do kapsy. Všetko prebieha rovnako ako pri chystaní na vodu, ibaže v opačnom poradí. Najprv treba vytiahnuť všetok vzduch z podlahy, a potom z bočných valcov a sedadiel. Pumpa je zárukou toho, že sa vám čln podarí zbaliť do kompaktného balíčka na prvýkrát.

Nedokážeme sa zbaviť pocitu, že vyfukovanie podlahy by mohlo byť rýchlejšie. Vzduch sa zo štvorice valcov dostáva k ventilu lenivo, akoby mu v plnej dĺžke bránili deliace priečky. Hoci je vnútorný objem podlahy 850 litrov, na úplné vyprázdnenie potrebujete oveľa viac času ako na dvojicu bočných valcov s objemom 2 x 520 litrov.

Možno by pomohlo, ak by boli v deliacich priečkach otvory, ktoré by vzduch prepustili k ventilu rýchlejšie.

Popruhy, šnúry a laná schnú na letnom slnku pomerne rýchlo, čln sa dá dočista vytrieť a zbaviť priesku hubkou bez bariér hneď po tom, ako ho úplne zbavíte vzduchu. Nápomocný je aj vylievací otvor, ktorý sa ukrýva pod zásuvnou kartičkou.

Do tridsiatich minút máte čln takmer dokonale suchý v kapse, ak sa však počasie prelomí do sychravej jesene, bez dosúšania v domove to asi nepôjde. Huby a plesne sa s gumou nemajú v láske.

Gumotex Ontario 450 S (26490 Kč) je dobre stavaný čln, z ktorého budete mať radosť pri rodinných splavoch s dôrazom na bezpečnosť a pohodlie, ale aj pri športových výkonoch na divokej vode. Dokáže osloviť svojou rýchlosťou a manévrovateľnosťou, ako aj precíznym a trvácnym vyhotovením. S veľkou nosnosťou, štedrým priestorom a zmyslom pre vyhotovenie detailov nás presvedčil o tom, že ide o moderný čln, ktorý pri svojej konštrukcii stavia na dlhoročných skúsenostiach výrobcu. Ak máte pocit, že všetky kanoe z Gumotexu sú pre vaše potreby primalé, verte tomu že tento čln má veľkú šancu ponúknuť vám to, čo na vode očakávate.

Je redaktorom víkendovej prílohy denníka SME, kde sa venuje témam dom, dvor, dielňa, záhrada. Záhradkárske a drobnochovateľské články publikuje v časopisoch Doma v záhrade, USS Záhrada, Recepty Prima Nápadů a Zahradnická kuchařka, o skúsenosti získané pri práci v dielni a na stavbe sa s čitateľmi delí v časopise Urob si sám. Aktívne prispieva i do časopisov Môj Dom a Tvorivé ekoBývanie.

Pridaj komentár