Dva týždne v teréne s Nikonom D500

1

Je to kreatívne umenie, pri ktorom ohýbate skutočnosť tak, aby vyzerala čo najpôsobivejšie. Ohniskom zatajujete kus priestoru, clonou rozmazávate nechcené detaily, perspektívou deformujete scénu a svetlom tvoríte náladu. Ak sériou nastavení siahnete aj do farebného podania, kontrastu a ostrosti, máte snímku na ktorú už netreba v počítači siahnuť.

Aké je to, ak odbehnete z pevne nacvičenej rutiny s telami Nikon D200, D300 a D700 k novšiemu modelu Nikon D500? Pribrali sme ho na krátky čas na potulky krajom, aby sme sa s ním v teréne zoznámili pri práci. Svoj zabehnutý kolorit fotografovania v prírode sme narušili novým, doposiaľ nevyskúšaným fotoaparátom.

Do prachu, hmly i mrholenia

Nie je to žiadna citlivka, ktorú by ste nemohli odložiť na zem pod nohy, alebo vytiahnuť do vlhkej nepohody ranného mrholenia. Spoje sú utesnené voči prieniku vlhkosti, telo je robustné i s novým výklopným displejom, kontaktné plochy sú prelepené zdrsnenou gumou, ktorá sa nešmýka ani pod mokrými rukami. Všetka úzkostlivosť môže ísť úplne bokom – je to model určený pre prácu.

Zdá sa vám, že vás s intuitívnym úchopom nemá čím prekvapiť. A predsa stačí vyraziť na prvé nočné fotenie a neunikne vám že okrem vrchného displeja sú podsvietené i najpoužívanejšie z tlačidiel.

Biely svit preniká cez popisky a tak sa nemusíte trápiť s hmataním v úplnej tme, či prisvecovaním s čelovkou. Nikon je konzervatívny pri svojich dizajnoch a to určite oceňujú všetci, čo sa spoliehajú na svoje pevné návyky.

Vylepšené ovládanie

Päťsmerový ovládač je dlhoročnou pohromou nejedného Nikonu a hoci si navyknete na jeho nepredvídateľnú citlivosť a sťažené použitie stredu, predsa len ho už akosi očakávate pri každom modeli.

Nikon D500 pridáva malý joystick ovládaný palcom, ktorý plní rovnaké poslanie. Máme pocit, že sme si na neho navykli rýchlo, nevieme však prezradiť či bude rovnako dobre fungovať i po rokoch používania.

Na poprehadzované ovládacie prvky sa dá privyknúť, trvalo by to však dlhšie ako dva týždne. Nájdete tu jedno funkčné tlačidlo naviac, ako aj výrazne vylepšený prstencový ovládač pre zmenu snímacích režimov. Čo sa nám však páči najväčšmi je dotykové ovládanie displeja. Prehrabať sa obrázkami a pozväčšovať detaily je rýchlejšie ako klikanie na gombičky. A funguje to aj vtedy, ak na displej spadne pár kvapiek vody.

Jasný pohľad na scénu

Hoci ide o zrkadlovku DX formátu, pohľad cez hľadáčik je takmer navlas podobný tomu, čo zažívate pri telách v FX formáte. Keďže z výbavy vypadol zabudovaný blesk, zostalo tu miesto pre lepší hranol, cez ktorý je 100-precentne nakrytá scéna príjemne svetlá. S každým ubúdajúcim slnečným lúčom si všímate túto prednosť viac a viac. Pri objektívoch s manuálnym zaostrovaním je to veľká výhoda.

Snímanie so živým náhľadom na displeji je pre nás okrajovou technikou, ktorá prichádza na rad vo chvíli, keď sa treba s fotoaparátom dostať nezvyčajne nízko alebo vysoko.

Výklopný displej tomu veľmi napomáha a páči sa nám jeho robustnosť. Nemusíte ho aretovať do pracovnej podoby, posun je tak tuhý, že zastane na každom mieste.

SD karty nás netešia

Keďže po každom fotení sťahujeme snímky cez čítačku do počítača, nepotešilo nás, že fotoaparát je primárne určený pre používanie SD kariet. Zvyknú praskať, lámu sa na nich priehradky medzi kontaktmi a nikdy nevydržia tak dlho ako robustnejšie CompactFlash karty. Zdajú sa nám byť zo zlých skúseností nespoľahlivé pri našom dynamickom prístupe.

Nový XQD formát kariet, s ktorými toto telo dokáže pracovať sme nemali možnosť vyskúšať. Ide o formát ktorý zatiaľ len čaká na svoje masové nasadenie.

Nepochybujeme však o tom, že dokáže svojou robustnosťou CompactFlashu konkurovať. Zrkadlenie dát môže byť pri zápise fajn, zatiaľ však nemáme za sebou skúsenosť, pri ktorej by sme o snímky prišli v čase medzi odfotením a nahraním do počítača.

Vynikajúce zaostrovanie

Keď fotíte v teréne zátišia, často pracujete s presunom zaostrovacieho bodu. Prekvapilo nás, ako výborne je nimi snímacia plocha nakrytá. Dostanete sa až k okrajom, v oveľa väčšom rozsahu ako je zvykom. Ba, takmer si zaplačete ak D500 z núdze vymeníte na chvíľu za D700 a vidíte to úbohé nakrytie v strednej časti políčka.

Sledovanie tvárí, dynamické ostrenie, skupinové združovanie bodov – toto všetko sú funkcie, ktoré sú mimo nášho záujmu. Nesnímame šport a dynamiku, ale svet ktorý takpovediac dýcha a stojí v pohodovom tempe. Preto sme nášmu skúmaniu superrýchly systém zaostrovania pre športy nemali možnosť vyskúšať.

Stále sme však trocha sklamaní z podpory objektívov s manuálnym zaostrovaním. Stále je tu len bodka, ku ktorej patria dve smerové šípky zaostrovacieho asistenta. Bolo by fajn, ak by Nikon konečne začal pri ručnom zaostrovaní vysvecovať zaostrovacie body v hľadáčiku.  Pri tých 153 bodoch, ktoré nás prekvapili citlivosťou pri snímaní v slabých svetelných podmienkach by to bola paráda.

Určite by sa nám páčilo, ak by bolo telo vybavené režimom snímania 5:4 s clonením hľadáčika. Už niekoľko rokov dúfame, že Nikon zapracuje na tom, aby sa všetko netočilo okolo nie veľmi praktického pomeru strán 3:2, ktorý je dedičným štandardom. Na zvislé snímky je privysoký, na vodorovných často uniká dôležitá nosná téma pozornosti len preto, že na okrajoch je stále čo pozerať.

Displej sme s realitou nezladili

Nič nesklame viac, ako keď sa snímky zobrazené na displeji zrkadlovky odlišujú od toho, čo nájdete po stiahnutí doma v počítači.

Krásny výklopný displej s 8-centimetrovou uhlopriečkou a 2,4 miliónmi bodov je v teréne výbornou oporou pre priebežnú kontrolu snímok. Viete upraviť jeho farebné podanie, viete siahnuť na jeho jas.

Nikdy sa nám však nepodarilo nastaviť ho tak, aby odrážal realitu snímok. Kým na displeji sme pri prehliadaní vždy videli svieže, sýte odtiene a brilantný kontrast, pri kontrole snímok v počítači boli oveľa fádnejšie. Chcelo by to stiahnuť saturáciu a možno aj zasiahnuť do kriviek. Nie je tu však taká možnosť a asi by nejaký čas trvalo, kým by sme získali ten správny cit v oku pre hodnotenie obrázkov. Čo nám pri D300/D700 funguje dokonale, to sme tu nikdy nevedeli dať na pravú mieru.

Trochu iné farby

Automat, ktorý určuje teplotu farebného podania snímok pracuje nesmierne presne, oveľa vernejšie ako je tomu na modeloch ktoré používame. Naša stratégia je však umeleckejšia – vždy sa snažíme zasahovať do farebného podania pomocou predvolieb vyváženia bielej, ale aj pomocou rozhrania PictureControl, ktoré aktívne používame ako náhradu za spracovanie v počítači.

Počas zoznamovania sa nám nepodarilo vyladiť farebné podanie do takej miery, aby sme s ním boli spokojní. Chcelo by to oveľa viac času a mravenčej práce, aby sme sa prepracovali k výsledku.

Ak chcete fotiť realitu takú aká je, D500 to zvláda s nadhľadom. Ak však chcete klamať, tónovať, vyrábať nálady a atmosféry, potom to chce viac času na zbieranie zručností. Nestačí použiť tie návyky, ktoré máte z predchádzajúcich modelov.

Mnohí sa tejto stratégii venujú až po fotení snímok priamo v počítači, my sme si navykli odbiť všetko priamo v tele zrkadlovky.

A boli by sme možno aj radi, ak by PictureControl prechádzal ďalším vývojom, aby umožnil robiť takéto zásahy priamo pri snímaní v ešte širšom zábere.

Vychytávky sme nevyužili

Nikon D500 má skvelú výbavu pre natáčanie videí, vybavený je Bluetooth a WiFi konektivitou, aby mohli snímky priamo z tela cestovať do mobilu a na internet. Hoci ide o pokrokové a moderné funkcie, predsa len ide o výbavu, ktorá sa nekryje s našimi návykmi. Budete musieť nazrieť do iných zápiskov a recenzií, aby ste sa dozvedeli viac.

Čo pre nás bolo novinkou, to je akumulátor EN-EL15, ktorý je menší a ľahší ako EN-EL-3 na ktorý sme dlhoročne privyknutí. Cez tisícku fotografií s ním na jedno nabitie spravíte zaručene, je to prirodzená evolúcia. Treba však mať túto odlišnosť na pamäti, ak v batohu nosíte viac tiel, medzi ktorými chcete zdieľať príslušenstvo.

Zrkadlovka Nikon D500 príjemne rozvírila vody našich ustálených návykov pri fotografovaní a odhalila nám smer, ktorým vývoj v tomto segmente napreduje. Spravili sme pekné snímky, nepodarilo sa nám za krátky čas zžiť s týmto modelom natoľko, aby sme z neho dostali presne taký výstup, ako očakávame. Ak sa chystáte na prechod zo starších radov, nespravíte chybu ak najprv získate telo do zápožičky, aby ste získali jasnú predstavu o tom, do čoho idete. Premena návykov a ich doladenie môžu zabrať o čosi viac času, akoby ste si mysleli.

Milan Gigel
Je redaktorom víkendovej prílohy denníka SME, kde sa venuje témam dom, dvor, dielňa, záhrada. Záhradkárske a drobnochovateľské články publikuje v časopisoch Doma v záhrade, USS Záhrada, Recepty Prima Nápadů a Zahradnická kuchařka, o skúsenosti získané pri práci v dielni a na stavbe sa s čitateľmi delí v časopise Urob si sám. Aktívne prispieva i do časopisov Môj Dom a Tvorivé ekoBývanie.

1 komentár

  1. „Nikdy sa nám však nepodarilo nastaviť ho tak, aby odrážal realitu snímok. Kým na displeji sme pri prehliadaní vždy videli svieže, sýte odtiene a brilantný kontrast, pri kontrole snímok v počítači boli oveľa fádnejšie.“

    Monitor a snimky boli v tom istom priestore?

Diskutovať

Please enter your comment!
Please enter your name here